A:
Alice
Cooper- Welcome To My Nightmare
Vuonna 1975 julkaistu “Welcome To My Nightmare” oli Alice
Cooperin ensimmäinen virallinen soololevy. Samalla Lissu myös siirtyi
huomattavasti enemmän kauhuteemojen puolelle lyriikoissaan, sekä myös
musiikissaan, vaikka jo aiemmatkin Alice Cooper-albumit olivat selkeästi
pimeämmän puolen vaikutteiden alaisena tehtyjä. Levyn nimiraita ”Welcome To My
Nightmare” on varmasti kaikille jo tuttu. Itselleni levyltä soitetuimmat
kappaleet ovat mystinen hämähäkkilaulu ”Black Widow”, sekä itse tarinan
pääjehun nimeä kantava ”Steven”.
Accept - Balls To The Wall
Ajattara - Kuolema
Azaghal - Codex Antitheus
Angel Witch - Angel Witch
Arcturus - La Masquerade Infernale
B:
Bathory – Blood On Ice
Itse yhtyeen valitseminen tähän kohtaan ei ollut suuri
ongelma. Tosin joku olisi voinut ajatella Black Sabbathia tähän, minä en. Sen
sijaan levyn valitseminen oli pieni päänvaiva, ottaen huomioon, että Bathory
teki klassikoita sekä raaemman black metallin, että eeppisemmän viikinki
metallin puolella. Levy valinta onkin monille varmasti yllätys, mutta
mielestäni ”Blood On Ice” on ensimmäinen levy, missä Quorthon (R.I.P.) sai eeppisemmällä
materiaalillaan levyn kokonaisuuden toimimaan kunnolla. Vaikka ”Hammerheart”
sekä ”Twilight Of The Gods” ovat legendaarisia julkaisuja, kuten myös aiemmat
black metallisemmat julkaisut, niin ehjin paketti löytyy minusta tältä levyltä.
Suositellut kappaleet ”The Lake” sekä ”Woodwoman”
Bubbling under:
Backyard Babies - Making Enemies Is Good
Behemoth - Sventevith (Storming Near The Baltic)
Beherit - Drawing Down The Moon¨
Behexen - Nightside Emanations
Bewitched - Diabolical Desecration
Borknagar - Borknagar
Backyard Babies - Making Enemies Is Good
Behemoth - Sventevith (Storming Near The Baltic)
Beherit - Drawing Down The Moon¨
Behexen - Nightside Emanations
Bewitched - Diabolical Desecration
Borknagar - Borknagar
C:
Cradle Of
Filth – Principle Of Evil Made Flesh
Huolimatta siitä, että monien mielestä paikan olisi
ansainnut Celtic Frost, niin valitsen tähän kohti brittiyhtye Cradle Of Filthin
debyytin. Kyseinen levy on henkilökohtaisesti itselleni tärkeä, koska tuolloin
teinipoikana en saattanut kuvitellakaan skandinavian ulkopuolelta tulevan
mitään kuuntelukelpoista musiikkia. Monet dissasivat, minä en. ”Principle Of
Evil Made Flesh” on ainutlaatuinen black metal teos, vaikka yhtye ei niin ”true
kvlt” enää nykypäivänä olekaan. Omat
suosikkini levyltä ”The Forest Whispers My Name” sekä ”Summer Dying Fast”.
Bubbling under:
Celtic Frost - Monotheist
Chrome Division - Booze, Broads And Beelzebub
Carpathian Forest - Black Shining Leather
D:
Celtic Frost - Monotheist
Chrome Division - Booze, Broads And Beelzebub
Carpathian Forest - Black Shining Leather
D:
Dissection:
Storm Of The Light’s Bane
Sinänsä hiukan harmaita hiuksia kasvatti mietintä
Destructionin ja Dissectionin kamppailu. Tässäkin taistelussa ehkä voiton veti
muistot nuoruudesta. Fredan Spinefarm jakoi ilmaisia julisteita tästä levystä,
koska niissä oli kirjoitusvirhe. ”Storm Of the Lihgt’s Bane”-juliste kulkikin
mukanani yli kymmenen vuoden ajan, kunnes kissojen raatelemana se koki
lopullisen kohtalonsa, roskiksen. Oman kohtalonsa koki myös Dissectionin
nokkamies Jon Nödtveidt (R.I.P.), mutta ihan omin käsin, ilman kissojen
avustusta. Ennen itsemurhaansa mies onnistui kuitenkin säveltämään yhden
melodisemman black metallin merkkiteoksen. Vaikka koko levy on yhtä klassikkoa
alusta loppuun, sen ehdoton timantti on loppuvaiheessa kuultava ”Soulreaper”.
”My soul is black, and black as night are the ways of thine, wield the scythe
of the soulreaper”
Bubbling under:
Danzig - 4
Dark Funeral - The Secrets Of The Black Arts
Darkthrone - Under A Funeral Moon
Destruction - Sentence Of Death
Devil Doll - Sacrilegium
Danzig - 4
Dark Funeral - The Secrets Of The Black Arts
Darkthrone - Under A Funeral Moon
Destruction - Sentence Of Death
Devil Doll - Sacrilegium
E:
Emperor –
In The Nightside Eclipse
Ei ollut vaikea valinta, päinvastoin. ”In The Nightside
Eclipse” on ja tulee aina olemaan yksi kovimpia black metal levytyksiä ikinä.
Tästäkin levystä on tietysti teini-iän muistot, jotka varmasti vaikuttavat
rankingissa. Silti päätösraita ”Inno A Satana” on loistavuudessaan lähes
ylivertainen.
Bubbling under:
Enforcer - Diamonds
Enochian Crescent - Nef.vi.lim
Enslaved - Frost
Exciter - Heavy Metal Maniac
Entombed - Wolverine Blues
F:
Enforcer - Diamonds
Enochian Crescent - Nef.vi.lim
Enslaved - Frost
Exciter - Heavy Metal Maniac
Entombed - Wolverine Blues
F:
Fleurety – Min Tid Skall Komme
Olipas hankala kirjain siinä mielessä, että vaihtoehtoja ei
ollut montaa. Mutta jos yksi pitää nostaa esille, se on norjalaisen avantgarde
black metal-yhtyeen Fleuretyn debyytti. Klassikoksi tämän levyn tekee ehkä
eniten se fakta, että Fleurety oli aikoinaan yksi ensimmäisiä yhtyeitä, joka
sekoitti black metalliin erikoisempia kuvioita.
Bubbling Under:
Finntroll - Nifelvind
Force Of Evil - Force Of Evil
Forgotten Woods - Race Of Cain
Frostmoon - Tordenkrig
F.T.W. Boogie Machine - Bull's Eye
Bubbling Under:
Finntroll - Nifelvind
Force Of Evil - Force Of Evil
Forgotten Woods - Race Of Cain
Frostmoon - Tordenkrig
F.T.W. Boogie Machine - Bull's Eye
G:
Guns N’
Roses – Use Your Illusion I
Siinäpä teille black metal puristeille miettimistä, miksi
taakse jäivät niin Gorgorothit, Gehennat ja monet muut. On totta, että levyn
kenties tunnetuin kappale ”November Rain” on jo vähän ylisoitettu, kuten myös
levyn toinen balladi ”Don’t Cry”. Omasta mielestäni tämän massiivisen
spektaakkelin suurimmat kohokohdat ovat jääneet turhankin paljon huomiotta,
levyltä on nostettu aivan väärät biisit radiolistoille. Izzy Stardlinin laulama
”Dust ’N Bones”, Michael Monroen tähdittämä ”Bad Obsession”, vittumainen
balladi ”You Ain’t The First”, sekä “The Garden” Alice Cooperin vierailemana
ovat tämän levyn kohokohtia. Myös "Use Your illusion II" on erinomainen rieska,
ja valinta näiden kahden välillä oli vaikea.
Bubbling under:
Gehenna- Seen Through The Veils Of Darkness (The Second Spell)
Goatmoon - Varjot
Gorgoroth - Pentagram
Grand Magus - Hammer Of The North
Graveland - Thousand Swords
Bubbling under:
Gehenna- Seen Through The Veils Of Darkness (The Second Spell)
Goatmoon - Varjot
Gorgoroth - Pentagram
Grand Magus - Hammer Of The North
Graveland - Thousand Swords
H:
Hypocrisy – The Final Chapter
Hyllystä näyttää löytyvän kaikkea Hanoi Rocksista Hypocrisyyn,
joten valinta ei ollut kovinkaan helppo. Toisaalta olisi voinut valita esim.
klassisen Hanoi Rocks legendan ”Two Steps From The Move” tai Hornan kautta
aikojen ensimmäisen suomeksi lauletun black metal albumin ”Hiidentorni”. Silti
voittajaksi selviytyi Peter Tägtrenin luotsaama Hypocrisy, joka siirtyessään
perus death metal runttauksesta hiukan melodisemmaksi, löysi mielestäni
ensimmäistä kertaa täysin oman linjansa ”The Final Chapter” levyllä.
Hammerfall - Legacy Of Kings
Hanoi Rocks - Twelve Shots O the Rocks
Horna - Hiidentorni
Hammerfall - Legacy Of Kings
Hanoi Rocks - Twelve Shots O the Rocks
Horna - Hiidentorni
I:
Immortal – Pure Holocaust
Tähän nyt ei ole kahta sanaa. Kiitos Klaus Flemingin,
metalliliiton ja vuoden 1993, elämäni muuttui täysin kuullessani ”The Sun No
Longer Rises”-kappaleen radiosta. ”Pure Holocaust” avasi itselleni tien black
metallin maailmaan, tulee soimaan hautajaisissani ja todennäköisesti tulee myös
olemaan mielestäni kaikkien aikojen metallilevy. En jaksa uskoa, että tätä
parempaa enää koskaan onnistuta tekemään. Vaikka osaan levyn jokaisen sekunnin
ja sanoitukset ulkoa, en vaan kyllästy ikinä.
Bubbling under:
Impaled Nazarene - Suomi Finland Perkele
Ismo alanko Säätiö - Pulu
Impaled Nazarene - Suomi Finland Perkele
Ismo alanko Säätiö - Pulu
J:
Judas
Priest – Priest…live!
Yhtyeitä kategoriaan “J” ei juurikaan ollut, levyinä
vaihtoehtoja sitäkin enemmän, kun koko Judas Priestin tuotanto luonnollisesti
hyllystä löytyy. Taistelu ”Screaming For Vengeance” ja ”British Steel” levyjen
kohdalla päättyi ratkaisemattomaan, joten ässäkortti hihasta ja ”Priest…live!”
nytkähti yllättäen ykköseksi. Levy nyt vaan on yksinkertaisesti harvinaisen
onnistunut livenauhoitus, jolla kuullaan lähes tulkoon kaikki parhaat Judas
Priestin kappaleet. Toimii muuten videona vielä paremmin, kuin levyltä.
K:
King Diamond - Abigail
Katatonian maagisesta debyytistä ”Dance Of December Souls”
huolimatta, ei tähänkään oikein valtaisaa taistelua ollut. Paitsi King
Diamondin levyjen välillä, sillä herra Kinkku yhtyeineen on luonut yhden jos
toisenkin klassikkoalbumin. Olkoonkin, etten ole ollut kovin innostunut
viimeisimmistä King Diamond levyistä, niin tähän listalle olisi voinut valita
mitä tahansa väliltä ”Abigail” – ”Voodoo”. ”Abigail” vinyyliltä kuunneltaessa
on kuitenkin jotain, mitä jokaisen metallista pitävän pitäisi kokea. Joka kesäinen
varma valinta grillauksen taustamusiikiksi. Sääli, ettei se oma suosikkini
levyltä, ”A Mansion In Darkness”, tullut livenä Tuskassa.
Bubbling under:
Katatonia - Dance Of December Souls
Kreator - Hordes Of Chaos
Kylähullut - Turpa Täynnä
Bubbling under:
Katatonia - Dance Of December Souls
Kreator - Hordes Of Chaos
Kylähullut - Turpa Täynnä
L:
Leevi And
The Leavings – Onnen Avaimet
Kyllä luitte aivan oikein, näytössänne ei ole mitään vikaa. Tosin
täytyy häpeillen myöntää, että tämän levyn lisäksi ei hyllystä löydy kuin yksi
kokoelma yhtyeeltä. Pitää ottaa jatkossa lisää tuotantoa haltuun, sillä
kyllähän Gösta Sundqvist (R.I.P.) oli yksi kaikkien aikojen
säveltäjälahjakkuuksia Suomesta. Mistäköhän se johtuu, että näinkin moni
listaltani on kuollut?
Bubbling under:
Lifelover - Konkurs
Limbonic Art - Epitome Of Illusions
Lyijykomppania - Harmaita Säveliä
Bubbling under:
Lifelover - Konkurs
Limbonic Art - Epitome Of Illusions
Lyijykomppania - Harmaita Säveliä
M:
Mayhem – De Mysteriis Dom Sathanas
No, nyt on sen verran haastava valinta, että saa ”bubbling
under”-lista vähän jatkoa. On
Manowar, Mercyful Fate, Mana Mana, Marduk, Moonspell, Morbid Angel,
My Dying Bride, Mötley Crüe ja tietysti se Motörhead. Tällä kertaa Lemmy
saa kuitenkin pysyä poissa voittajan pallilta, sillä yksi kaikkien aikojen
synkimmistä black metal levyistä, Mayhemin “De Mysteriis Dom Sathanas”, nousee
korkeimmalle korokkeelle. Levyn nerokkuushan ei ole itse kappaleissa, vaan sen
äärimmäisen onnistuneessa äänimaailmassa yhdistettynä Attila Chisarin
hämmentäviin lauluihin. Kuunnelkaa ne Hellhammerin rumpusoundit! Millä levyllä
muka on paremmat? Ja taas yksi kuollut tälle listalle, Euronymous (R.I.P.)
Bubbling under:
Mana Mana - Complete... Kaikki
Manes - How The World Came To An End
Manowar - Kings Of Metal
Marduk - Opus Nocturne
Mercyful Fate - Time
Moonspell - Wolfheart
Morbid Angel - Blessed Are The Sick
Motörhead - Bastards
My Dying Bride - The Angel And The Dark River
Mörk Gryning - Tusen År Har Gått...
Mötley Crüe - Shout At The Devil
Mana Mana - Complete... Kaikki
Manes - How The World Came To An End
Manowar - Kings Of Metal
Marduk - Opus Nocturne
Mercyful Fate - Time
Moonspell - Wolfheart
Morbid Angel - Blessed Are The Sick
Motörhead - Bastards
My Dying Bride - The Angel And The Dark River
Mörk Gryning - Tusen År Har Gått...
Mötley Crüe - Shout At The Devil
N:
Nashville
Pussy – Say Something Nasty
Joskus sitä pitää vaan vähän rentoutua, ottaa kaljaa ja
katsoa vaikka tissejä. Kävin kattomassa bändin Tavastialla, mutta liveshow ei
ollut ihan niin maaginen, mitä odotin parin hyllystä löytyvän DVD:n johdosta.
Silti, ”Say Something Nasty” vetää pisteet kotiin jo introllaan. Eikä ”The
Bitch Just Kicked Me Out” tai ”Keep On Fuckin’” kaltaisia klassikkoja voi vain millään
unohtaa.
Bubbling under:
Necromantia - Scarlet Evil Witching black
Noitapastori - Anima
Necrophobic - Death To All
Bubbling under:
Necromantia - Scarlet Evil Witching black
Noitapastori - Anima
Necrophobic - Death To All
O:
Old Man’s
Child – The Pagan Prosperity
Vaikka tässäkin kohdin olisi voinut harkita ehkä OZia,
Ophthalamiaa tai Overkilliä, niin vastaus on simppeli; ”The Pagan Prosperity”.
Se hetki, kun kuulee sen”I feel hate!”-lausahduksen kappaleessa ”Soul
Possessed”, on vaan vieläkin niitä hetkiä, kun käsi nousee kohti kattoa, vaikka
istuisit verkkarit jalassa sohvalla runkkaamassa.
Bubbling under:
Onslaught - Power From Hell
Ophthalamia - Via Dolorosa
Overkil - Ironbound
Oz - Burning Leather
Ozzy Osbourne - Diary Of A Madman
P:
Bubbling under:
Onslaught - Power From Hell
Ophthalamia - Via Dolorosa
Overkil - Ironbound
Oz - Burning Leather
Ozzy Osbourne - Diary Of A Madman
P:
Primordial
– Redemption At The Puritan’s Hand
Peer Günt,
Possessed,Paradise Lost? Ei. Nyt on aika jolloin tälle listalle pääsee
ensimmäinen tuoreempi julkaisu. Primordialin ”Redemption At The Puritan’s Hand”
on levy jonka sain julkaisu aikana kunnian arvostella. En mä osaa tästä
vieläkään mitään muuta sanoa, kuin että kylmät väreet tulee joka kerta, kun
päätöskappale ”Death Of The Gods” lähtee soimaan. Alanin laulut = parhautta.
Bubbling under:
Pain - Dancing With The Dead
Paradise Lost - Draconian Times
Peer Günt - Bad Boys Are Here (kokoelma)
Posssessed - Seven Churches
Bubbling under:
Pain - Dancing With The Dead
Paradise Lost - Draconian Times
Peer Günt - Bad Boys Are Here (kokoelma)
Posssessed - Seven Churches
R:
Ruoska - Riisu
Meinasin heittää tähän vittuillakseni Raptorin. Sen jälkeen
mä olin hetken melkein ”true-evil” ja kelailin Rotting Christeja.
Mainstream-homoboyna löysin myös vaihtoehdoksi Rob Zombieta ja Rammsteinia,
mutta kyllä fakta on se, että kuunnelluin levy tästä kohdasta hyllyä on Ruoskan
kakkosalbumi ”Riisu”. Vaikka yhtye on myös myöhemmin tehnyt ihan loistavia
levyjä, niin silti ”Riisu” kaikessa amatöörimäisyydessään on vaan fiiliksiltään
paras. En tiedä, johtuuko se siitä, ettei bändillä vielä ollut painetta
onnistua? Ote on rento, kappaleet hyviä, toimii.
Bubbling under:
Raptori - Moe
Rob Zombie - Hellbilly Deluxe
Rotting Christ - Non Serviam
Ruaste - Toinen Samanlainen
Bubbling under:
Raptori - Moe
Rob Zombie - Hellbilly Deluxe
Rotting Christ - Non Serviam
Ruaste - Toinen Samanlainen
S:
Satyricon – Dark Medieval Times
On melkein epäreilua joutua valitsemaan Slayerin, Sodomin,
Sentencedin, Scorpionsin ja monien muiden seasta. Silti Satyriconin debyytti
vaan nousee kaikkien edellä mainittujen yläpuolelle. ”Into The Mighty Forest”
yksittäisenä kappaleena jo nostaa levyn arvon käsittämättömiin sfääreihin.
Vaikka Satyricon on myöhemminkin tehnyt loistavia levyjä, ei se todennäköisesti
koskaan tule tekemään ”Dark Medieval Times”:in kaltaista klassikkoa.
Bubbling under:
Samael - Ceremony Of Opposites
Scorpions - Crazy World
Sentenced - Amok
Setherial - Nord...
Sister Sin - Switchblade Serenades
Skid Row - Slave To The Grind
Slayer - Reign In blood
Sodom - M-16
Stone - No Anaesthesia
Bubbling under:
Samael - Ceremony Of Opposites
Scorpions - Crazy World
Sentenced - Amok
Setherial - Nord...
Sister Sin - Switchblade Serenades
Skid Row - Slave To The Grind
Slayer - Reign In blood
Sodom - M-16
Stone - No Anaesthesia
T:
Tiamat – Wildhoney
Taake, Tarot, Testament, Type O Negative ja mitä teitä nyt
olikaan. Ruotsalaisen Tiamatin neljäs täyspitkä ”Wildhoney” ratsastaa kaikkien
yli pelkästään yhden kappaleen takia, sillä ”Whatever That Hurts” on
yksittäisissä kappaleissa kaunein tuotos ikinä. Levyltä löytyy muitakin helmiä,
kuten ”Visionaire” ja ”A Pocket Size Sun”, mutta ennenkaikkea kokonaisuutena
”Wildhoney” on yllättävänkin ehjä, vaikka yhtye vasta ensimmäistä kertaa
siirtyi selkeästi tunnelmallisempaan soitantaan.
Bubbling under:
Taake - Noregs Vaapen
Tarot - Crows Fly Black
Testament - Low
The Black League - Man's Ruin Revisited
The Coffinshakers - The Coffinshakers
The Meads Of Asphodel - The Murder Of Jesus The Jew
Throne Of Ahaz - Nifelheim
Thyrane - Symphonies Of Infernality
Thy Serpent - Forests Of Witchery
Troll - Neo-satanic Supremacy
Tuomari Nurmio - 1999
Turbonegro - Scandinavian Leather
Turmion Kätilöt - Pirun Nyrkki
Twisted Sister - Stay Hungry
Type O Negative - October Rust
Bubbling under:
Taake - Noregs Vaapen
Tarot - Crows Fly Black
Testament - Low
The Black League - Man's Ruin Revisited
The Coffinshakers - The Coffinshakers
The Meads Of Asphodel - The Murder Of Jesus The Jew
Throne Of Ahaz - Nifelheim
Thyrane - Symphonies Of Infernality
Thy Serpent - Forests Of Witchery
Troll - Neo-satanic Supremacy
Tuomari Nurmio - 1999
Turbonegro - Scandinavian Leather
Turmion Kätilöt - Pirun Nyrkki
Twisted Sister - Stay Hungry
Type O Negative - October Rust
U:
Ulver - Bergtatt
- Et Eeventyr I 5 Capitler
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä nykypäivän proge-Ulveria
laisinkaan, mutta vanhat levyt toimivat edelleen. Rohkea akustinen
”Kveldssanger” olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta ”Bergtatt” puhtaana melodisena,
silti äärimmäisen kylmänä turska black metallina toimii kuitenkin
kokonaisuutena paremmin. Sääli, että yhtye soittaa nykyään mitä soittaa. Toiset
tietysti tykkää ja saavatkin tykkää, minä en innostu. ”Nattens Madrigal” oli
itselleni käytännössä viimeinen Ulver-levytys. Ei ”Nattens Madrigal” kuitenkaan
enää yltänyt tämän debyytin tasolle.
Bubbling under:
Unanimated - Ancient God Of Evil
Unleashed - Where No Life Dwells
Usurper - Threshold Of The Usurper
U.D.O. - Mastercutor
Bubbling under:
Unanimated - Ancient God Of Evil
Unleashed - Where No Life Dwells
Usurper - Threshold Of The Usurper
U.D.O. - Mastercutor
V:
Verjnuarmu - Muanpiällinen Helevetti
Käytännössä koko BLACK METAL nimen keksinyt Venom olisi
ollut itseoikeutettu tähän, mutta rehellisesti sanottuna Venomilla on aika harvoja
hyviä kokonaisia levyjä, mistä valita. Lähinnä yhtyeen parhaimmat biisit on
kasattuna erinäköisiin kokoelmiin, kaikella kunnioituksella mittavaa uraa
kohtaan. Tästä syystä savolainen Verjnuarmu ensimmäisellä savon murteella
lauletulla metallilevyllä, debyytillään ”Muanpiällinen Helevetti” nousee
kuitenkin jopa Venomin ohi. En tiedä, johtuuko se siitä, että kaksi ex-naisystävääni
on savolaisia, vai mistä, mutta satun tykkäämään ko. murteesta. Ja toimiihan se
näköjään metallimusiikissakin parhaimmillaan helvetin hyvin.
Bubbling under:
Venom - Cast In Stone
Viikate - Surut Pois Ja Kukka Rintaan
Vuohivasara - Perdition Reigns Supreme
Bubbling under:
Venom - Cast In Stone
Viikate - Surut Pois Ja Kukka Rintaan
Vuohivasara - Perdition Reigns Supreme
W:
Wasp – The Crimson Idol
Blackie Lawless ja "WeAreSatansPeople" ei nyt sinänsä ollut
mikään yllätysveto tälle listalle. Toki Wolf ja jopa Watain kolkuttelivat
kannoilla, mutta Wasp on Wasp. Lähinnä ongelmaa tuottikin valitseminen levyjen ”Wasp”,
”Inside The Electric Circus”, ”K.F.D.” sekä ”The Crimson Idol” välillä.
Huomautan tähän väliin, että myös ”The Headless Children” sekä ”The Last Command”
ovat erinomaisia levyjä, ennen kuin joku trueiivöl alkaa itkemään. No, ”The
Crimson Idol” ja oma tuplacd-versioni valikoituikin lähinnä bonusmateriaalin
takia listalle. Etenkin ”The Idol”-kappaleen akustinen liveversiointi bonuslevyllä
on aivan maaginen veto. No, kyllähän itse levyltäkin löytyy. Ehkä suurimpana
kohokohtana "Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue)".
Bubbling under:
Watain - Lawless Darkness
White Wizzard - Over The top
Wolf - The Black Flame
Witchery - Symphony For The Devil
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti