sunnuntai 5. helmikuuta 2012

5.2.2012

Olipahan varsinaista liikennöintiä perjantaina pk-seudulla. En itse törmännyt yhteenkään pahaan sumaan, mutta ajelin kehä kolmosta toiseen suuntaan hetki tuon kolarisuman jälkeen ja näky oli oikeastaan jopa oksettava. Olin meinaa ihan varma, että siellä kasassa on pakko olla ruumiitakin tullut, onneksi ei kuitenkaan.
Porukka muistuttelee aina näissä kolariuutisissa turvavälistä ja oikeasta tilannenopeudesta. Veikkaan, että nämä kommentoijat eivät edes ajokorttia omista. Tai ainakaan eivät ole haastavissa olosuhteissa koskaan ajaneet.
Mikäli perjantaina olisi pitänyt turvavälin sen "lain säätämän kohdan mukaan", että pystyy pysäyttämään auton näkyvällä tieosuudella, olisi turvaväli ollut noin 100m edellä ajavaan. Ongelma on vain siinä, että silloin ei olisi edes nähnyt edellä ajavaa. Itse ainakin otin iltapäivällä kotiin mennessä taktisen paikan edellä ajavan bemarin perästä. Kaveri ajeli noin 60km/h, takana paloi kirkkaat valot + sumarit ja seurasin ko. autoa sillä etäisyydellä, että näin valot kokoajan. Näin pystyin reagoimaan liikenteessä tapahtuviin muutoksiin huomattavasti paremmin, kun pystyin bemarin jarruvaloista ja/tai ajoliikkeistä päättelemään, jos edessä tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta. Jos olisin nähnyt rekisterinumeron, olisin lähettänyt tälle kaverille kiitosviestin. Tosi fiksua ajoa ja hyvät valot, sekä ennenkaikkea lumesta putsatut. Oli tosi mukava ajella perässä.
No, joku urpo tietenkin nyt ajattelee, että tilannenopeus on ollut noissa kolareissa liian suuri. Niinhän se onkin, mutta katotaanpas sitä kolikon kääntöpuolta. Jos sulla katoaa moottoritiellä näkyvyys täysin nollaan, niin oikea tilannenopeushan silloin olisi tasan 0 km/h. Ja mikä olisikaan fiksumpaa, kuin pysäyttää auto siinä vaiheessa keskelle moottoritietä, ei varmaan kukaan tule takaa konttiin. Niinpä, jokainen voi tietysti ajatella, että se edessä ajanut on toiminut oikein, kun on pysäyttänyt, jos ei kerran näe, mutta se nyt ei ihan hirveästi siellä haudassa lohduta, kun sieltä joku rekkakuski posauttaa 80 km/h vauhdilla perään. Ja se, että voi täysin luottaa jokaisen liikenteessä olevan kuskin toimivan samalla tavalla, se on sula mahdottomuus, sitä ei tule koskaan tapahtumaan.
Toinen asia, mikä vituttaa on muuten tämä jokaisen näissä kolareissa olleiden syyllistäminen. Mulla oli yks frendi tuolla lahden motarilla ja oli saanut hiacensa pysäytettyä ennen edellä ajavaa, mutta takaa päälle tulleet sitten työnsivät kaverin myös edellä ajaviin kiinni. Ei siellä kaikki ole syyllisiä, ei läheskään.
Mun mielestä voisivat vakuutusyhtiöt/ viranomaiset unohtaa nyt kaikki jonninjoutavat selvitykset ja laittaa ne autot kuntoon, mistä vielä kalua tulee. Eiköhän siellä paikalla olleet ole jo ihan tarpeeksi oppineet.
Summa summarum, olen ajanut 13 vuotta ammatikseni ja jopa sillä kokemuksella sanoisin, että perjantain keliolosuhteet olivat erittäin haastavat. Että miettikääpä sitä, ennenkuin kritisoitte kaikkia tuolla kolariin joutuneita. Toki siellä oli se muutama urpo, jotka vetivät 100km/h vasenta kaistaa, mutta omasta mielestäni perjantain kolareissa valtaosa oli olosuhteiden uhreja.
Eipä mulla muuta sitten, kun että turvallista liikennöintiä ensi viikolle! Nollaus on hoidettu, kiitos Nosturi ja Club Prkl sekä paikalla olleet ihmiset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti