Radio Rockin iltapäiväjuontaja Marce vauhkosi tänään suomalaisten
autoilijoiden suojatiekäyttäytymisestä ohjelmassaan ja päätinpä itsekin ottaa
puhelin kouraan ja pirauttaa linjoille omia mielipiteitäni. No, tunnetusti
Radio Rock ei tarjoa minulle riittävästi puheaikaa koskaan, mutta onneksi sitä
varten on olemassa Paskakuskin Päiväkirja, jonne voi aina jatkaa tarinointia.
Marcelino oli siis ilmeisestikin törmännyt uutiseen, missä
linja-auto oli aamulla törmännyt suojatiellä 7-vuotiaaseen pikkutyttöön
Kirkkonummella. Koska en uutisesta tiedä sen enempää, mitä iltapäivälehdet
kirjoittavat, en tätä yksittäistä tapausta aio myöskään kommentoida, mutta
suomalaisten suojatiekäyttäytymistä sitäkin enemmän.
Lähdetään liikkeelle suoraan ongelman ytimestä, mikä on
omasta mielestäni täysin väärä tapa ohjeistaa lapsia liikenteeseen. Pienestä
pitäen lapsille opetetaan aivan suoraan tieliikennelakien vastaisesti, että
pitää katsoa vasempaan sitten oikeaan ja sitten vielä vasempaan, ennen kuin tietä
saa lähteä ylittämään. Miksi? Kas kun eivät vielä opeta, että katso varmuudeksi
vielä taivaallekin, ettei lentokone tipahda niskaan.
Ongelmaksi autoilijan näkökulmasta katsottuna muodostuu
liian sekava kevyen liikenteen käyttäytyminen. Siinä missä keski-ikäinen
tieliikennelait tietävä henkilö kävelee suojatielle juuri niin kuin pitääkin,
eli sen suuremmin autoilijoista välittämättä, vieressä seisoo se
ekaluokkalainen lapsi, joka odottaa viimeiseen asti, että uskaltaakohan sitä
kävellä ja pahimmassa tapauksessa vielä toisella puolella odottaa eläkeläinen
vanhus, joka pahimmassa tapauksessa viittoilee autoilijaa menemään ensin. Koita
siinä nyt sitten silmilläsi seurata jokaisen näiden liikettä yhtä aikaa ja
arpoa sitä hetkeä, milloin uskallat itse lähteä taas liikkeelle, kun
yksinkertaisimmillaan nämä kaikki kolme olisivat kävelleet reippaasti suojatien
yli ja autoilija jatkaisi sen jälkeen tyytyväisenä matkaansa.
Mutta ei, kun pitää ensin katsoa vasempaan, sitten oikeaan
ja diipadaapajuupajaapa, varmaan vittu rukoilla jumalaakin, ennen kuin siihen
suojatielle voi mennä. Kyse ei ole siis kiireestä, ettei siihen suojatien eteen
voi pysähtyä, vaan aivan liian sekavista tilanteista, joita tämänkaltainen
turhanpäiväinen opetus lapsille aiheuttaa. Siinä missä muiden autoilijoiden
kanssa harvemmin tulee epäselvyyksiä, että kumpi menee ensin, niin kevyen
liikenteen kanssa siihen törmää harva se päivä.
Ja entäs sitten, kun tämä ekaluokkalainen, jolle on kotona
ja koulussa saarnattu pitkän aikaa tätä ”katso sinne ja tänne ja tuonne”, ennen
kuin kävelet, mantraa reilun 10 vuoden päästä menee autokouluun? Sille paljastetaan
autokoulussa, että se onkin autoilija, joka väistää! Sama vesseli, joka on koko
lapsuutensa kulkenut koulutietään peläten ja varoen autoja, saakin kuulla yhtäkkiä,
että se vastuu siirtyy hänen mukanaan auton ratin taakse.
Mukavaahan se tietysti olisi ajatella, että kaikki varovat
kaikkia liikenteessä, mutta liikenteen yleisen sujuvuuden kannalta se ei vaan
toimi niin. Ei voida kuvitella, että autoilijan ja kevyen liikenteen
kohtaamisessa, joka kerralla toimitaan eri tavalla. Siksi ongelma on kevyessä
liikenteessä ja sen nykyisessä kouluttamisessa liikenteessä kulkemiseen, mikä
aiheuttaa epäselviä tilanteita.
Ongelma johon vielä ole keksinyt ratkaisua tässä on vain se,
että nyt alkaa olla vähän liian myöhäistä kääntää koko opetusta päälaelleen.
Tässä vaiheessa, kun alamme opettaa koululaisille, että ”sen kuin kävelette,
kun on suojatie”, niin katastrofihan siitä syntyisi, hetkellisesti. Liikenteessä
on liikaa autoilijoita, jotka vieläkin alitajunnassaan kuulevat ne isin ja äidin
kuuluisat sanat; ”katso vasempaan, sitten oikeaan jne.”. Eihän ne sieltä
mihinkään poistu, vaikka kuinka autokoulussa on opetettu toisin.
Ja eihän meistä kukaan ole valmis uhraamaan omia lapsiaan
opettamalla tässä vaiheessa, miten liikenteessä oikeasti pitää toimia, eli esimerkiksi
kävellä reippaasti suojatien yli ja antaa autoilijoiden huolehtia
väistämisestä. Mutta villi veikkaukseni on se, että jos näin alettaisiin tässä
vaiheessa opettaa ja toimimaan, olisivat kevyen liikenteen onnettomuudet noin
20 vuoden päästä laskeneet erittäin rajusti. Kun se Ville 5v. ajaisi vuonna
2028 isinsä Bemarilla ensimmäisiä kertoja liikenteessä, sen alitajunta hokisi
iskän ja äidin sanoja: ”Kävele reippaasti suojatien yli”. Arvatkaa itse, kuinka
paljon tarkkaavaisempi Ville olisi silloin jalankulkijoiden suhteen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti