lauantai 9. maaliskuuta 2013

9.3. - Kriitikon elämää


Maailmassa on kahdenlaisia kriitikoita. On niitä, jotka nuolevat persettä, tykkäävät kaikesta ja sitten on… MINÄ. Aloittaessani muutama vuosi sitten uudestaan nämä ns. toimittajan hommat, niin itselläni oli heti alun perin ajatus täsmälleen se, että persettä ei nuolla. Minä en arvostele kavereita, vaan heidän tekemiään tuotoksia/ keikkoja jne. Sä voit olla vitun hyvä jätkä, mahtava persoona, mutta jos sun julkaisema levy on paska, niin se nyt vaan on silloin mun mielestä paska.

Asiaa EI paranna se, että siitä tullaan jälkikäteen itkemään. ”Mikä sä olet arvostelemaan näin legendaarisen bändin keikkaa?”. No, tässä on vastaus: Because I can. Mua on ihan turha alkaa uhkailemaan millään tavalla, jos ei arvostelu miellytä. Yleensä siinä käy vaan niin, että ne uhkailutkin päätyvät johonkin tekstiin, kuten nyt.
Mitä tulee esim. levyarvosteluihin, niin nykypäivänä niiden teko olisi helvetin helppoa. Sen kun googletat tarvittavat tiedot bändistä, kirjoitat jotain ”diipadaapalässynläätä” ja annat täydet pisteet. Jos te haluatte lukea semmoisia arvosteluja, niin eiköhän sieltä lähikaupan lehtihyllyltä löydy vielä joku poppilehti, vaikka Suosikki lopettikin.

Itse kirjoitan arvosteluni täysin sen fiiliksen pohjalta, mikä tulee levyä kuunnellessa. Myönnän joskus jopa hieman jännittäneeni, mitä tuleman pitää, kun on saanut arvosteltavakseen jonkun nimekkään yhtyeen levytyksen, mikä ei oikein kolahda. En suostu siltikään siihen, että antaisin jotain säälipisteitä sen takia, että bändin nimi on Metallica tai Iron Maiden. Jos se levy on paska, niin se on paska. Se on vittu mun mielipiteeni, eikä kenenkään muun. Sama on keikkojen kanssa, jos en tykkää, niin en tykkää. Mulle on IHAN TURHA tulla inisemään jälkikäteen, että näitkö sä kuinka paljon jengi diggasi tuolla lavan edessä? Jos jengi diggasi, niin mitä siitä? Jengi voi digata vaikka vittu Johanna Tukiaisen keikkaa, ei se tarkoita sitä, että mun pitää tykätä näkemästäni!

Jännästi jengi valittaa aina pikkuasioista heti siinä vaiheessa, kun arvostelu on vähänkin negatiivinen. Jos sitä esim. arvostelee jonkun levyn, vertaa sitä vaikka Cannibal Corpseen ja antaa levylle isot pisteet, niin muusikot hehkuttaa arvostelua, että ”lukekaas tosta, ollaan yhtä kovia ku Cannibal Corpse”. Vaan annapa olla, jos kirjoitat sen arvostelun negatiiviseen sävyyn. Silloin palaute on se, ettei kriitikko tiedä mistä puhuu, kun vertaa meitä johonkin vitun Cannibal Corpseen.

Sama asia pätee keikkojen kanssa. Jos sä hehkutat sitä keikkaa, että ”kylläpä oli siisti keikka, hienot tekoveret ja kaikkea”, niin olalle taputellaan, jotta kiva että tykkäsit. Vaan, kun erehdyt kirjoittamaan keikasta, että se oli paska, niin haetaan sieltä heti ne pienimmätkin asiavirheet, että ”ei muuten ollut tekoverta, vaan aitoa lehmän verta”. Ja taas ei kriitikko tiedä, mistä puhuu. Voi vittu, että kiinnostaa.

Pikkaisen vaan menee maku tehdä enää yhtään mitään, kun annetaan suoraan ymmärtää, että: ”kannattaa varoa bändikavereita, jos kävelevät vastaan”. Mutta kusipää kun olen, niin enköhän mä jatka samalla linjalla, kuin tähänkin asti. Ja tosiaan, mitä tulee facebook-palautteeseen, niin näköjään mun arvostelut on nykyään aika suosittuja, jos noin otetaan herneet nenään.

Tänään hupiprojektit Absu, Primordial ja Behexen Nosturissa. Voin kirjoittaa keikkaraportin jo etukäteen: Behexen, liikaa Robin vaikutteita. Absu, väsynyttä hinttipoppia. Primordial, englanniksi laulettua Dingoa. No joo, ehkä mä vaan fiilistelen tänään ja jätän tuon raportoinnin ammattilaisten käsiin, kun itse en näköjään osaa. Tulossa mahtava ilta kuitenkin, jos ei väärät ihmiset kävele vastaan, koska mua vittu niin pelottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti